Prinses Margrietstraat 6
5246 XS  Rosmalen

06-12864744
info@personaltouchbeauty.nl

content image
This phantom sticky

Beauty Info

content image

WAT ZIJN OMEGA-VETZUREN

Omega-vetzuren zijn waardevolle vetten voor je voeding én voor je huid. Er zijn 11 omega-vetzuren, de onderstaande 3 doen het meeste voor je huid:
Omega-3: Kun je vinden in voedsel zoals visolie, lijnzaadolie, walnootolie en chiazaadolie
Omega-6: Rijkelijk aanwezig in veel plantenoliën, linolzuur en passiefruitolie
Omega-9: Komt overvloedig voor in lijnzaad-, soja-, koolzaad-, pinda- en zonnebloemolie

Omega 3 en 6 zijn essentiële vetzuren. Onderzoek blijft aantonen dat ze niet alleen voordelen opleveren voor je algehele gezondheid, maar ook veel huidproblemen kunnen verminderen als ze plaatselijk worden aangebracht. Omega 9 versterkt de voordelen van omega 3 en 6.

WELKE VOORDELEN BIEDEN OMEGA VETZUREN VOOR MIJN HUID?

Omega vetzuren vormen belangrijke ingrediënten voor je huid. Ze fungeren als essentiële bouwstenen voor je huidoppervlak. Ze zorgen voor een gladdere, egalere, jonger uitziende huid en een gezondere teint, ongeacht je leeftijd of huidtype. Als je het een gek idee vindt om visolie op je huid te smeren, maak je geen zorgen, deze omega 3-vetzuren zijn plantaardig.

Hier zijn een aantal voorbeelden van wat het plaatselijk aanbrengen van omega-vetzuren voor je huid kan doen:

  • Huidoppervlak versterken en gladder maken.

  • Huid hydrateren en gehydrateerd houden, zonder zwaar aan te voelen.

  • Verminderen van irritatie, zoals roodheid en gevoelige huid, veroorzaakt door externe factoren.

  • Tegengaan van een schilferige en uitgedroogde huid.

  • Huid beter bestand maken tegen tekenen van milieuschade.

  • Antioxidanten toevoegen aan je huid om huidveroudering te verminderen.

Al deze voordelen betekenen dat als je omega vetzuren op je huid aanbrengt, je direct een zichtbare resultaat hebt.

 

???? Wist je dat je ook in de herfst je huid moet beschermen tegen de zon? Dit en andere handige tips om jouw huid de herfstperiode door te helpen, lees je in onderstaande blog. ????

Niets is zo fijn als een dagcrème die jouw huid de hele dag beschermt. Zeker wanneer het buiten kouder wordt, is het aan te raden om een wat dikkere crème te gebruiken dan de dagcrème die je in de zomer gebruikt

Drink voldoende water
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: water drinken is belangrijk. Water hydrateert het lichaam en dus ook de huid. Water speelt een grote rol bij de zuivering van het lichaam. Onze nieren hebben veel vocht nodig om afvalstoffen af te voeren. Meer water drinken is dus meer afvalstoffen kwijtraken. Je zult dit ook merken aan je huid: je krijgt bijvoorbeeld minder snel last van acne.

Douche niet te warm én niet te lang. Bij voorkeur niet langer dan 10 minuten en op lichaamstemperatuur (37 graden). Te warm water kan namelijk de huid uitdrogen en dit kan jeuk en tintelingen veroorzaken.

Herstel van zonneschade
In de zomer heeft jouw huid het zwaar gehad door de hoeveelheid zon waaraan hij is blootgesteld. Ook wordt in de zomer de huidlaag dikker en heb je meer kans op een droge huid en acne. In de periode na de zomer, wanneer je je bruine kleurtje een beetje begint te verliezen, wordt ook de zonneschade zichtbaar. Nu is het juist de tijd om dit aan te pakken, bijvoorbeeld door een peeling.

Geef je huid een boost met een vitamine C peeling
Zoals we hierboven al schreven, heeft je huid het zwaar te verduren gehad tijdens de zomer. Een medische peeling is nooit een slecht idee als je je huid een boost wil geven, maar zeker in deze periode kan je huid het goed gebruiken. De vitamine C peeling is een oppepper voor de huid na de zomer en zit boordevol antioxidanten zoals amandelzuur en vitamine C. Hierdoor krijg je weer een stralende huid!

content image

Beauty tip:

Hoe zuur zijn zepen en reinigers voor de huid? Waarom is de pH-waarde van huidverzorging belangrijk?

Gezonde huid is zuur

Een zuur huidoppervlak is cruciaal voor een goed functionerende huid die bescherming biedt tegen schadelijke invloeden van buitenaf. De zuurmantel van de huid zorgt niet alleen voor integriteit en cohesie van het stratum corneum, maar ook voor een goede verdedigingslinie tegen bacteriën en een natuurlijk evenwicht in de huid. De huid functioneert het beste bij een pH-waarde van rond de 5.

Wat bepaalt de pH-waarde

De zuurgraad van de huid ligt echter niet geheel vast. Deze wordt beïnvloed door zowel intrinsieke als extrinsieke factoren. In de eerste plaats zijn geslacht, huidskleur maar ook de plaats van het lichaam bepalend voor de pH-waarde van de huid. De hoeveelheid talg, zweet en hydratatie spelen ook een grote rol. Daarnaast hebben leeftijd en bepaalde aandoeningen als diabetes invloed. Maar ook van buitenaf kunnen verschillende factoren ‘gaten’ schieten in de zuurmantel van de huid. Bacteriën, maar ook klimaatomstandigheden en het gebruik van huidverzorging kunnen de pH-waarde – al dan niet tijdelijk – veranderen.

Wist je bijvoorbeeld dat…

-De pH-waarde van je huid stijgt naarmate je ouder wordt?
-De huid in de winter iets minder zuur is dan in de zomer?
-Een hogere pH-waarde mogelijk geassocieerd kan worden met huidaandoeningen als eczeem, acne en ichthyosis?
-Het herstellen van de huidbarrière significant sneller gaat wanneer de huid is blootgesteld aan een lage pH (5.5) in plaats van een neutrale pH (7.2).
-Een huid met een pH-waarde onder de 5, beter gehydrateerd is?

 

Wat doen water en zepen?

Een licht zure huid met een pH van rond de 5-5.5 doet het kortom het beste. Wordt de huid minder zuur – dus neemt de pH-waarde toe – dan zal de huid al snel droger gaan aanvoelen, sneller geïrriteerd zijn en ook ‘stoorzenders’ als de bacterie p.acnes krijgen meer speelruimte. Maar alleen al het gebruik van water kan de zuurgraad van de huid beïnvloeden. Water uit de kraan heeft een pH-waarde van rond de 7-8.
Onderzoek heeft aangetoond dat je huid vier tot zes uur nodig heeft om weer de natuurlijke/oorspronkelijke pH-waarde te bereiken. Hetzelfde geldt voor contact met bijvoorbeeld een showergel met een pH van 6. Na het gebruik van zeep, met een pH-waarde van 9-10, is de huid na 6 uur nog steeds niet hersteld.

Let op dus op met het gebruik van gewone zeep in het gezicht.

Let er op dat het water waarmee je je gezicht wast niet te warm of te koud is.

content image

Beauty tip Make up kwasten reinigen:

Make-up kwasten kunnen behoorlijk vies worden nadat je ze een paar keer gebruikt hebt. Niet alleen zitten ze onder met make-up resten, ook huidschilfertjes en andere bacteriën blijven eraan kleven. Die viezigheid smeer je de volgende keer dat je ze gebruikt gewoon weer op je gezicht. Je poriën kunnen verstopt raken waardoor je puistjes krijgt of nog erger: je huid kan zelfs gaan ontsteken. Tijd voor een schoonmaak!

Hoe maak je jouw make-up kwasten dan schoon? Daar zijn verschillende manieren voor. Je kan een brush cleanser gebruiken – een soort zeep die speciaal ontwikkeld is om je kwasten snel en grondig te reinigen. Meestal komen dit soort cleansers voor in de vorm van een sprayflesje. Spray wat cleanser op je kwasten en veeg ze vervolgens schoon aan een tissue of doekje. Deze cleansers bevatten vaak alcohol waardoor de bacteriën op je kwasten verwijderd worden.

Een makkelijke manier om je make-up kwasten te reinigen is door (baby)shampoo en water te gebruiken. Maak een sopje van een (milde!) shampoo en water. Vervolgens haal je je kwasten er doorheen en gebruik je je vingers om het vuil eruit te wassen. Zorg ervoor dat je alleen de haren nat maakt. Al snel zie je het water verkleuren. Jep, dát zat dus allemaal in je kwasten. Gebruik trouwens alleen koud of lauw water. Heet water is niet goed voor je brushes.

En als laatste tip: berg je kwasten ook altijd netjes op. Laat ze bijvoorbeeld niet liggen in een vochtige badkamer (hallo bacteriën), maar bewaar ze op een droge plek. Zo voorkom je dat ze extra snel heel erg vies worden. Dus in een afgesloten badkamerkastje.

 

content image

Poriën

Het zou fijn zijn als er een middeltje bestond om de poriën weer terug te brengen naar hun oorspronkelijke dimensie maar helaas is dat niet zo eenvoudig.

Zijn de poriën eenmaal groter geworden dan zal het niet gemakkelijk zijn ze weer reduceren, maar je kunt er wel voor zorgen dat grove poriën minder opvallen.

Eerst even iets meer over poriën. Poriën zijn de openingen van de zweetkliertjes van onze huid. Iedereen heeft dus poriën, groter of kleiner. In de loop der tijd kunnen de poriën groter worden. Grove poriën zijn vaak rond de neus en in de t-zone te vinden, dat wil zeggen: daar waar de huid gewoonlijk wat vetter is.

Gebruik geen agressieve middelen.

Omdat grote poriën zoals gezegd meestal met een vette huid worden geassocieerd, is de neiging groot om ze te 'bestrijden' met agressieve lotions die de huid 'ontvetten'. Vaak bereik je met deze aanpak het tegengestelde resultaat. De huid droogt uit en als reactie produceren de talgkliertjes (nog) meer talg. De huid wordt (nog) vetter en de poriën zijn duidelijker zichtbaar dan ooit. Bovendien kunnen agressieve producten schade aanrichten aan de kleine haarvaatjes in de huid en kan er op den duur couperose ontstaan.

Goed reinigen

Wat je dus niet met doen is grote poriën met agressieve producten te lijf gaan. Maar wat kun je dan wel doen? Allereerst is het van belang dat je je huid goed schoonhoudt. Gebruik daarvoor milde producten die geschikt zijn voor jouw huidtype. Het reinigen van je huid is een van de peilers van een gezonde en mooie huid. Sla daarom nooit een avond over maar maak er een ritueel van dat je dag in, dag uit volgt. Door je huid goed te reinigen, voorkom je dat vuil zich in de poriën ophoopt en de poriën vergroot.

Tot je schoonheidsritueel behoort ook een scrub, ongeveer één keer per week. Verder heeft een huid met grote poriën baat bij een kleimasker met een adstringerende (samentrekkende) werking.

Verder is het van belang dat je je huid goed hydrateert. Gebruik in geval van grote poriën niet al te vette crèmes. Zoals gezegd komen grote poriën juist bij een vettige huid voor. Gebruik je op een dergelijke huid vette crèmes dan vererger je het probleem. Je kunt daarom voor de t-zone het beste een lichte, vochtinbrengende crème gebruiken. Je kunt ook proberen deze zone een tijdje niet met een crème te behandelen. De talgklieren zorgen voor voldoende talg om de huid vet te houden en daarmee te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De huid even met rust laten kan dus voor verbetering zorgen.

content image

Water

Een mooiere, gezonde huid! 

Drink voldoende water, want via de bloedbaan komt het vocht in de huid. Neem warm water (gekookt) als je het te koud vindt. Water is ook nog eens goed om afvalstoffen op te ruimen.

content image

Droge huid

We hebben allemaal weleens een droge huid. Bij de meeste mensen is dit na een korte periode weer verdwenen, maar in andere gevallen kan dit een langdurig probleem zijn. Een droge huid wordt ook een vetarme huid genoemd. Bij een droge huid zien we vaak een lichte squamé (schilfering) al dan niet gepaard met erytheem (roodheid). De huid voelt bij aanraking ruw en droog aan, dit leidt in sommige gevallen tot een jeukende huid. Een droge huid kan een aanduiding zijn van een huidaandoening, bijvoorbeeld bij psoriasis en eczeem.
 

ONTSTAAN VAN EEN DROGE HUID

Een droge huid ontstaat door een relatief tekort aan water en vetten in de hoornlaag. Onze huid bestaat namelijk voor 70% uit water. Onze huid zorgt ervoor dat het vochtverlies tot een minimum wordt beperkt doordat deze wordt beschermd door een vettige laag (talg). Een droge huid kan aangeboren zijn, gepaard gaan met een huidaandoening, maar kan ook veroorzaakt worden door verkeerde leefgewoonten.

Uitdroging van de huid wordt versterkt door het regelmatig wassen van de huid met zeep; de PH van de huid wordt hierdoor aangetast, waardoor we meer vocht verliezen. De vochtigheidsgraad van de omgeving is ook belangrijk voor het al dan niet ontstaan van een droge huid. In de wintermaanden staat onze verwarming aan, waardoor er een droge omgeving ontstaat, waarbij de huid door verdamping meer vocht verliest en eerder uitdroogt. 

Naast omgevingsfactoren zoals de verwarming, heeft ook voeding een belangrijke invloed op een droge huid. Evenwichtige voeding levert een bijdrage aan een gezonde huid. Een tekort aan voedingsstoffen, zoals eiwitten en bepaalde vetten, kan zorgen voor een tekort aan deze stoffen in je huidcellen en juist deze stoffen hebben we nodig om onze huid te beschermen tegen uitdroging. Wanneer wij geraffineerde suikers eten, moet ons lichaam hard werken om de suikers te verbranden, hierdoor ontstaat er hitte in ons lichaam, waardoor vocht wordt verbrand en de huid droger kan worden. Alcohol en roken dragen ook geen steentje bij aan een gezonde huid, hierdoor droogt de huid namelijk van binnen uit. Ook leeftijd spelt een rol in dit process, want naarmate we ouder worden, wordt de huid droger door veranderingen in de hormoonhuishouding. Dit is een natuurlijk proces. Vooral tijdens en na de overgang merken veel vrouwen dat hun huid een stuk droger aanvoelt. Het oestrogeen neemt af, waardoor de huid dunner en droger wordt.  
 

ADVIEZEN

Wees matig met suikers en snelle koolhydraten, niet alleen voor het voorkomen van een droge huid, tevens ter voorkoming van andere kwalen, zoals diabetes.

Het eten van veel Omega 3 (visolie) en 6 en vitamine E zorgt voor sterke celwanden zodat het water in de levende cel blijft, welke uitdroging van de huid tegengaat. Ook kunnen we natuurlijk een crème met vitamine E aanbrengen, de benaming voor vitamine E is: tocoferol. Let er wel op dat het percentage vitamine E altijd hoger moet zijn dan 0,5% en dat aan het product andere antioxidanten toegevoegd zijn, om de werkzaamheid en stabiliteit van vitamine E te garanderen. Vitamine C en vitamine E zijn onafscheidelijk. Noten, vis en avocado zijn daarnaast belangrijke ingrediënten voor een gezonde huid. 

We kunnen ook onze leefomgeving aanpassen door een warme trui aan te trekken in plaats van de verwarming hoger te zetten. Zet de temperatuur van de douche wat lager en gebruik een lekkere doucheolie. Af en toe een douchebeurt overslaan, voorkomt het tegengaan van een droge huid. Een droge huid kunnen we dus deels voorkomen.

content image

Donkere kringen ogen

WAT ZIJN DONKERE KRINGEN ONDER DE OGEN?

In de meeste gevallen zijn de donkere kringen bloedvaatjes die doorschemeren door de huid. De huid rondom de ogen (peri-orbitale huid) is het dunste stukje huid van je lichaam (ongeveer 0,5 mm dik terwijl de huid op de meeste plaatsen wel 2 mm dik is). Het zuurstofarme bloed dat door deze vaatjes loopt geeft de blauwige kleur. Hoe lichter de huid, hoe zichtbaarder de donkere kringen zijn. Deels is dit dus aangeboren. Bij mensen met diepliggende ogen (botstructuur) kunnen schaduweffecten zorgen voor een donkere gloed onder de ogen.

WAT VEROORZAAKT DONKERE KRINGEN ONDER DE OGEN?

Donkere kringen onder de ogen worden veroorzaakt door een aantal factoren. Sommige kan je beïnvloeden en sommige niet.

Leeftijd: De ouder wordende huid is steeds minder stevig en verliest dikte. Door het dunner worden van de huid zijn de onderliggende bloedvaatjes zichtbaarder waardoor donkere kringen te zien zijn. Je huid maakt steeds minder natuurlijke oliën aan, waardoor hij steeds droger en gerimpelder wordt. Er is ook steeds minder vet in de diepe lagen van je huid naarmate je ouder wordt. Dit geeft een losse, slappe huid die minder bestand is tegen de zwaartekracht. Daarnaast neemt ook het botweefsel af dat steun aan het gezicht geeft. Hierdoor kunnen er ook zichtbare rimpels en een ingevallen gezicht ontstaan.

Blootstelling aan ultraviolet licht: Zonlicht bestaat onder andere uit ultraviolet licht. Ultraviolet licht versnelt de huidveroudering en is de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige veroudering. Ultraviolet licht breekt het bindweefsel van de huid af. Het bindweefsel van de huid bestaat uit collageen en elastinevezels en is vooral te vinden in de diepe lagen van de huid. Zonder de ondersteuning van het bindweefsel verliest de huid zijn kracht en elasticiteit.

Roken: Roken versnelt het verouderingsproces en draagt daardoor sterk bij aan de vorming van rimpels. Dit gebeurt onder andere doordat roken de bloedtoevoer naar de huid vermindert.

Vermoeidheid en stress: Door vermoeidheid en stress heeft je huid minder kleur en krijgt het een bleek aspect. Hierdoor worden donkere kringen zichtbaarder.

Ziekte: Sommige aandoeningen zorgen voor donkere kringen onder de ogen. Voorbeelden hiervan zijn peri-orbitale hyperpigmentatie (pigmentophoping rondom de ogen), vitaminegebreken (B12, K), ijzergebrek en leverziekten. Ook medicijnen kunnen zorgen voor donkere kringen onder de ogen.

content image

Gerstekorrrel

Een gerstekorrel komt vaak voor op of rond het ooglid. Een gerstekorrel ontstaat spontaan en is het gevolg van te weinig vocht in de huid en een te sterke verhoorning van de huid. Een gerstekorrel is makkelijk weg te halen door de schoonheidsspecialiste.

WAT IS EEN GERSTEKORREL?

Een gerstekorrel aan de huid lijkt op een gerstekorrel. Vandaar ook de benaming. Een gerstekorrel ziet eruit als een wit korreltje. Dit wit korreltje zit net onder de huid verborgen. Gerstekorrels ontstaan vaak spontaan. Soms verdwijnen ze ook weer spontaan, maar vaak blijven ze zitten. Een gerstekorrel is onschuldig en geen reden tot paniek. Wel kan een gerstekorrel storend zijn omdat het minder mooi uitziet.

OORZAKEN GERSTEKORREL

Een gerstekorrel ontstaat in een talg of een zweetklier. Deze raakt verstopt en er ontstaat een korreltje in de klier. Deze ziet er uit als een wit korreltje dat vlak onder de huid ligt. Een gerstekorrel is niet altijd te voorkomen maar men kan er wel aan werken om de risico's te verminderen, vooral bij mensen die er vaker last van hebben. De huid regelmatig goed scrubben is eigenlijk het belangrijkste hierbij, zodat talgklieren niet verstopt kunnen raken.
Rond de ogen kan er een oogcrème gebruikt worden.